נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהן ההשלכות לטווח הארוך של חרדת נהיגה ואיך ניתן להימנע מכך?

מכונית

חרדת נהיגה היא פוביה הקשורה להימצאות ברכב או לנהיגה עצמה, הבאה לידי ביטוי בפחד מוגזם ולא הגיוני מבחינת הסביבה.

הפוביה יכולה להיות קלה או להיות שם לתקופה ארוכה מאוד אם לא מטפלים בה בזמן.

מהן ההשלכות של חרדת נהיגה לטווח הארוך וכיצד נמנעים מהן – על כך במאמר הבא.

 

מה הגורמים לחרדת נהיגה?

חרדת נהיגה היא פוביה ספציפית הנובעת מטראומה שחווה אדם כאשר היה עד לתאונת דרכים או מעורב בה. החרדה יכולה להיות כאשר אותו אדם חשוף לכלי רכב, לפני הנהיגה, במהלך הנהיגה או לאחריה. במקרים קיצוניים אותו אדם יימנע מלנהוג לאורך כל חייו או עד שיטפל במצב. המניעה מאפשרת לו התמודדות עם הפאניקה אותה חווה אך מצד שני היא מגבילה את חופש התנועה שלו ואת היכולת למלא צורך שיכול להיות קשור לפרנסתו או לטיפול בילדיו. למשל, חוסר נהיגה לזמן ממושך יגביל את האפשרות להסיע את הילדים לחוגים, לעבוד במקום רחוק אליו קשה להגיע בתחבורה ציבורית וימנע איכות חיים שאותה היה ניתן לקיים ללא החרדה.

 

ההשלכות של חרדת הנהיגה

ההשלכות של חרדת נהיגה יכולות להיות התנהגותיות, פיזיות ונפשיות. הפוביה גורמת להאצת הדופק, זיעה, סחרחורת, כאב בחזה, רעידות ותחושות שקשה לשלוט בהן בכל פעם שנדרשים לנהוג. מבחינה נפשית האדם החרד מתוסכל, נכנס לדיכאון ומלא במחשבות מלחיצות. הקשב שלו מופנה אך ורק לסכנות ולתוצאות שליליות ואלו מעודדות התנהגות מניעתית וחרדתית. ההימנעות שומרת על האינדיבידואל על מנת שלא יחווה את הסכנה. ככל שהוא חשוף לגורם הפוביה כך הוא חרד יותר ומושפע לטווח הארוך. כלומר, הוא יכול לפתח דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, מצבי רוח משתנים, כעס ועצבנות ולבחור בדרכי התמודדות כמו שתיית אלכוהול, התמכרות לאכילה רגשית, עישון סיגריות ואפילו לסמים. לפיכך, יש לטפל בחרדה כמה שיותר מוקדם ולחשוף את המטופל לפוביה תוך מתן כלים להתמודדות וחשיבה חיובית.

 

כיצד נמנעים מהשלכות החרדה לטווח הארוך?

טיפול בחרדת נהיגה על ידי מטפל CBT הוא הטיפול האידיאלי לחרדת נהיגה. לא מדובר בטיפול תרופתי אלא על טיפול קוגניטיבי התנהגותי שמתמקד בשיטות המסייעות לוויסות רגשי ולהתמודדות חיובית תוך מתן כלים לשיפור החרדה וכל התופעות הנובעות ממנה. כחלק מהטיפול המטופל לומד על הפחדים שלו, הוא מכיר בכך שמחשבותיו אינן מועילות לו ושהפרשנות שלו לדברים אינה מסייעת לו. בטיפול הוא ייחשף בצורה הדרגתית לפוביה שלו וילמד כיצד להרפות, להרגיע את עצמו ולהימנע מחשיבה שלילית. זוהי שיטה ששיפרה משמעותית את מצבם של המטופלים לאורך זמן ובזמן קצר. המטפלים בשיטה זו עברו הכשרה מיוחדת כדי לרכוש מיומנות לטפל בפוביות שונות ולצערנו אין הרבה מטפלים כאלו. לסיכום, חשוב למצוא מטפל מוסמך ל- CBT שימנע פגיעה לטווח הארוך שיכולה לפגוע בצורה משמעותית בתפקוד ובבריאות הנפשית של המטופל.

 

דופק לב

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות הנפש