נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

5 יתרונות לשימוש במכשיר Optune למחלת סרטן

חלק מפאזל

Optune (אופטיון) מהווה טיפול לגליובלסטומה מולטיפורמה (GBM)- סרטן מוח מהסוג הראשוני (תאי המוח הופכים להיות סרטניים), כאשר מדובר בקסדה שלובשים על הראש והיא משדרת למוח שדות חשמליים (TTFields) שיכולים לעצור את חלוקת התאים של הגליובלסטומה או לכל הפחות

להאט את קצב גידולם.

הטיפול מקומי ולא פולשני אשר מכוון לתאי הסרטן בלבד ולא פוגע בתאים בריאים.

 

רקע על Optune

מחקר שנעשה על טיפול זה יחד עם כימותרפיה קלאסית מסוג TZM הצביע על הארכת תוחלת החיים באופן משמעותי אצל חולי גליובלסטומה מולטיפורמה ולכן קיבל גם את האישור האירופי- CE, גם את האישור האמריקאי- FDA וגם אישור ישראלי-משרד הבריאות כדי לטפל בסרטן למי שאובחן בפעם הראשונה. לאחרונה (תחילת 2020) הטיפול גם נמצא בסל הבריאות והוא ניתן לחולים שעברו ניתוח לכריתת הגידול, טיפול בהקרנות וכימותרפיה, כאשר אופטיון ניתן יחד עם הכימותרפיה TMZ וגם בסיומה.

 

כאשר הגליובלסטומה חוזרת

במרבית המקרים, הסרטן חוזר וזאת מכיוון שיש קושי להשמיד את כל התאים הסרטניים ולמרות כל הטיפולים חלק מתאי הסרטן עדיין נשארים ברקמה וממשיכים את גדילתם- "גליובלסטומה נשנית". במצב כזה, הטיפול אינו סטנדרטי שמוגדר מראש וכל רופא יכול לבחור דרך אחרת (ניתוח, הקרנות, כימותרפיה). האופטיון אמנם קיבל את כל האישורים הרפואיים לטיפול GBM חוזר אך הוא לא חלק מסל הבריאות, בניגוד לגליובלסטומה שאובחנה לראשונה.

 

כיצד זה עובד

השדות החשמליים מטפלים בצורה לא פולשנית ופוגעים בתאים סרטניים בשלב החלוקה ובכך התאים הסרטניים לא יכולים להתרבות ולבסוף נעלמים. כאשר תא מתחלק (כל תא), החומר הגנטי (DNA) משתכפל כך שהכרומוזמים מסתדרים בשורה בזוגות, התא מתארך ונוצרת מחיצה בין הזוגות. השדה החשמלי בעצם לא מאפשר לתהליך הזה לקרות מכיוון שהמולקולות נמשכות לשדה החיצוני והתא לא יכול לההתחלק כך. אופן הפעילות מחייב טיפול רציף שכן ברגע שמכבים את המכשיר (מופעל בעזרת בטריות) השדה מפסיק והתאים יכולים לחזור להתחלק.

 

יתרונות לטיפול עם Optune

לאופטיון יתרונות ברורים שכן כל המחקרים הקליניים הראו שמטופלים עם אופטיון שרדו יותר לעומת קבוצת הביקורת, כאשר שימוש בקסדה במעל 90% מהיממה האריך את תוחלת החיים ב-5 שנים אצל 30% מהמטופלים,כאשר לפני הטיפול רק אחד מתוך 20 הצליח לחיות 5 שנים יותר ובנוסף, אחוזי התמותה ירדו ל-35% . מדובר על טיפול מהפכני, עד עכשיו הייתה רק את האופציה של הקרנות וכימותרפיה אך כעת יש מכשיר חדש שעושה פלאים אצל החולים. בנוסף, אמנם הפגיעה בתאים הסרטניים היא משמעותית אך הזרמים החשמליים אינם משפיעים כלל על המוח והפעילות התקינה בתאים הבריאים. אמנם כדי להרוויח את יעילות הטיפול יש צורך לחבוש את הקסדה כל הזמן (זהו בעצם חסרון הטיפול), אך כך אנחנו יכולים להרוויח עוד כמה שנים ולגרום לגידול להיעלם לגמרי.

 

צילום רנטגן

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
פודיאטריה
מה זה פודיאטריה?

כל אחד מהחלקים בגוף שלנו ממלא תפקיד משמעותי אחר, וכך גם כפות הרגליים שלנו. לכן מוקדש להן תחום רפואי