נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהי התמכרות לאופיאידים ואיך נרפאים?

תרופות

בטח שמעתם על התמכרויות מסוגים שונים, התמכרות לאלכוהול, התמכרות לעישון סיגריות, והתמכרות לסמים. אחת מההתמכרויות הקשות ביותר, היא התמכרות לאופיואידים, הנפוצה בארצות הברית, וקצת פחות בארץ.

 

אז מה זה בכלל אופיאידים?

אופיאידים זה שם כולל למספר רב של חומרים ושנים, ביניהם ההרואין, האוסיקודון, והקודאין, וכן עוד חומרים רבים נוספים. בארצות הברית למשל, הרבה מאוד מאלו המשתמשים בסם ההרואין, הגיעו אליו בכלל לאחר שהשתמשו באופיאידים דרך מרשם רפואי שקיבלו מרופא. רבים מהמכורים לאופידים הגיעו אליו כתוצאה מניסיון להקל על כאב שמגיעה מפציעה כלשהי או ניתוח שעברו.

 

למה זה כל כך מסוכן?

כמו מספר חומרים נוספים, להתמכרות לאופיאידים יש מספר השלכות וסימפטומים, וביניהם, צורך עז לשימוש בו, וקושי מאוד גדול להפסיק את השימוש. הבעיה העיקרית בדרך כלל היא לא עצם השימוש בו. כפי שאמרנו, לעיתים מדובר בשימוש שנעשה באישור ולצורך כלשהו, אלא בהתמכרות לחומרים הללו. הסימנים העיקריים לכך הם: האדם לא יכול להוריד את הכמות שאותה הוא לוקח, הוא נוטל יותר ממה שהתכוון מלכתחילה, יש לו חשק עז במשך זמן רב מהיום להשתמש באופיאידים, מתרחשת  פגיעה ממשית בשגרת החיים בשל השימוש, והתוצאה היא פגיעה בקשרים חברתיים או באנשים הקרובים אליו, כמו המשפחה, וכל זה, בעקבות השימוש באופיאידים.

 

למה גורמת ההתמכרות?

לא נפרט יותר מדי על התהליכים הכימיים והעצביים המתרחשים במוח לאחר שימוש מרובה באופיאידים, אך מחקרים הראו ששימוש כרוני בחומרים הכלולים בו, כמו למשל ההרואין, גורמים לשינויים במוח. בעיקר שינויים בקליפת המוח, שזהו אזור קריטי למערכות התגמול, לויסות התגובות הרגשיות, והפעולות הקשורה בחרדות. כך, משתמשים מדווחים על פגיעה בבקרת הרגשות שלהם, וכתוצאה מכך, עודף מתח ואימפוליסיביות.

 

אז מה ניתן לעשות?

אחד הדברים החשובים בתהליך הגמילה הוא ההפחתה במינון. בין שאר התהליכים ישנה למשל הגמילה מפרקוסט, או חומרים אחרים כמוהו. ואם לא גמילה לגמרי, אז גם הפחתה מאוד הדרגתית במינון. ישנם חומרים שיכולים לסייע בתהליך גמילה מפרקוסט וכך גם בתהליך הגמילה מהאופיאידים, בהם מתדון ובופרנורפין. גמילה מפרקוסט, דומה מאוד לגמילה משאר הסוגים של החומרים הנחשבים אופיאידים, ודורשת הדרגתיות רבה, ולעיתים טיפול תרופתי שנותן יציבות לחיי המטופלים. במקרים כאלה כדאי לדעת, שהפסקה מהירה מדי, עלולה לגרום מיד לנפילה חזרה, ודווקא להגברת השימוש בעקבות עזיבת תכנית טיפול שאינה מותאמת.

לסיכום, התמכרות לאופיאידים היא התמכרות לחומרים שונים, כמו ההרואין או ההידרוקודון, שניתנים לעיתים קרובות במרשם רופא, אך נטילה מוגזמת שלהם, עלולה לגרום להתמכרות קשה, שיכולה לפגוע בפעילות המוחית ובוויסות הרגשות. הדרך להירפא היא בעיקר, לפעול בצורה הדרגתית. דוגמא לכך אפשר לראות בתהליך גמילה מפרקוסט, שכולל מספר שלבים ידועים מראש, בימים הראשונים כאבי שרירים, נזלת וגלי חום, לאחר מכן כאבי שרירים, בחילו והקאות, ולאחר מכן יותר בעיות נפשיות ודיכאון. כדאי לדעת, גמילה מאופיאידים בכלל, היא תהליך ארוך, הדרגתי, ומאוד קשה, אך נותן תקווה לעתיד.

קופסת כדורים

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
פודיאטריה
מה זה פודיאטריה?

כל אחד מהחלקים בגוף שלנו ממלא תפקיד משמעותי אחר, וכך גם כפות הרגליים שלנו. לכן מוקדש להן תחום רפואי