נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה זה הפרעת אכילה ואיך פותרים את הבעיה?

מוח

הפרעת אכילה הינה הפרעה נפשית בה אנשים חווים הפרעות קשות בהתנהגויות האכילה שלהם ומחשבות ורגשות שליליים בהקשר לנושא זה. אנשים עם הפרעות אכילה בדרך כלל עסוקים במזון ובמשקל גופם באופן כפייתי. הפרעות אכילה פוגעות בהמוני אנשים בכל זמן נתון. לרוב מדובר בנשים בגילאי 12-35. ישנם שלושה סוגים עיקריים של הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה והפרעת זלילה. במאמר זה נסביר מהן הפרעות אכילה ואיך ניתן להתמודד עמן.

 

אילו דפוסי אישיות מאפיינים אנשים הסובלים מהפרעת אכילה?

אנשים הסובלים מאנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה, נוטים להיות פרפקציוניסטים בעלי הערכה עצמית נמוכה, והם ביקורתיים מאוד כלפי עצמם וגופם. הם בדרך כלל "מרגישים שמנים" ורואים עצמם כבעלי משקל עודף, לפעמים אפילו למרות הרעבה עצמית ברמה מסכנת חיים (או תת תזונה). הפחד העז לעלות במשקל ולהיות שמן עלול להפוך את חייהם של הסובלים מהפרעת אכילה על פניהם. בשלבים המוקדמים של הפרעות אלה, לעתים קרובות הלוקים בהן מכחישים כי יש להם בעיה.

 

מה גורם להפרעות אכילה?

במקרים רבים, הפרעות אכילה מופיעות יחד עם הפרעות פסיכיאטריות אחרות כמו חרדה, הפרעת פאניקה, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ובעיות שימוש באלכוהול וסמים. עדויות חדשות מצביעות על כך שתורשה עשויה להיות חלק מהסיבה שאנשים מסוימים מפתחים הפרעות אכילה, אך הפרעות אלה פוגעות גם באנשים רבים אשר אין להם היסטוריה משפחתית קודמת. היעדר טיפול בסימפטומים הרגשיים והפיזיים של הפרעות אלה, עלול לגרום לתת תזונה, בעיות לב ומצבים קטלניים אחרים. עם זאת, עם טיפול רפואי מתאים, הסובלים מהפרעות אכילה יכולים לחדש הרגלי אכילה בריאים, ולשוב לבריאות רגשית ופסיכולוגית טובה יותר.

 

אילו פתרונות זמינים עבור אנשים הסובלים מהפרעות אכילה?

הפרעות אכילה ממחישות היטב את הקשר ההדוק בין בריאות רגשית ופיזית. השלב הראשון בטיפול באנורקסיה נרבוזה הוא סיוע לחולים במשקל נמוך להשיב את משקלם לרמה בריאה. עבור חולים עם בולימיה נרבוזה לקטוע את מעגל הקסמים האכזרי של מחזורי זלילה בולמוסית והיטהרות, היא המפתח להחלמה. לחולים עם הפרעת זלילה, חשוב לעזור להם למצוא דרך להפסיק את התקפי הזלילה שלהם.

עם זאת, החזרתו של אדם למשקל תקין או הפסקה זמנית של מחזורי הזלילה והטיהור אינה מטפלת בבעיות הרגשיות הבסיסיות הגורמות להתנהגות האכילה הלא תקינה או מלבות אותה.
פסיכותרפיה מסייעת לאנשים הסובלים מהפרעות אכילה להבין את המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שמעוררות הפרעות אלה. בנוסף, תרופות מסוימות הוכחו גם הן כיעילות בתהליך הטיפול.

 

האם ניתן להחלים מהפרעות אכילה?

בגלל הבעיות הגופניות הקשות שנגרמות על ידי מחלות אלו, חשוב שכל תוכנית טיפול לאדם הסובל מאנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה או הפרעת זלילה, תכלול טיפול רפואי כולל, יעוץ וליווי תזונתי ותמיכה נפשית. אמצעים אלה מאפשרים למטופלים לבנות מחדש את הרווחה הגופנית ואת הרגלי האכילה הבריאים שלהם תוך יצירת תשתית נפשית המאפשרת התמודדות מאוזנת עם אתגרי היומיום.

פרטים נוספים בנושא הפרעות אכילה ודרכי הטיפול בהן ניתן למצוא במגזין ראש בריא .

 

בלימה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
פודיאטריה
מה זה פודיאטריה?

כל אחד מהחלקים בגוף שלנו ממלא תפקיד משמעותי אחר, וכך גם כפות הרגליים שלנו. לכן מוקדש להן תחום רפואי