נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

על הטענה אלחוטית לרכב כבר שמעת?

רכב מוטען

אם עוד לא שמעתם על זה במקרה, אנחנו עומדים רגע אחד לפני פריצת דרך עם אחת הטכנולוגיות המתקדמות של המאה ה- 21 בתחום התחבורה הגלובלית בכל הקשור לרכבים החשמליים. אחת החברות המובילות בתחום היא איך לא? ישראלית.

זה מדהים עד כמה הצלחנו להתקדם במהלך המאה הנוכחית מבחינה טכנולוגית בכל הקשור לענף הרכב. נכנסו תוכניות מימון לרכב חדש, תוכניות ליסינג למינהם ועוד. ייצור של סדרות רכבים הולך ומתפתח בקצב מהיר עם טכנולוגיות קצה שנדמה כאילו הגיעו אלינו מהעתיד.

כעת עם התפתחות הרכבים החשמליים נותרה עוד בעיה אחת והיא דרך הטעינה שלהם שמגבילה את הנהגים לעצירה מוחלטת ו"בזבוז" זמן המתנה של כמה שעות עד לטעינה מלאה. בשנים האחרונות החלו לפתח טכנולוגיות פורצות דרך בתחום טעינת רכבים חשמליים שאינן מצריכות עמדות הטענה סטאטיות ובזבוז זמן טעינה.

בעתיד הקרוב רחוק, כך מקווים, ניתן יהיה לנסוע בכבישי העולם ללא הטענת הרכב החשמלי כלל. ובכן זה לא בדיוק מדויק, הטענה לרכב אכן תבוצע, אך לא בזמן עמידה אלא בזמן נסיעת הרכב על גבי הכביש תוך כדי נסיעה. מבולבלים? בואו ונעשה קצת סדר.

עמדת הטענה

חיישני מיפוי, לוחות סולאריים ופיקוח על הטמפרטורה

אולי דרך המשי הסינית החדשה החלה להשפיע על ראשי המפלגה הסינית גם בכל הקשור לדרכי כבישים חכמים כיוון שהיא נחשבת לאחת המובילות כיום בתחום נהיגה אוטונומית סלולה בלוחות סולאריים בכלל וכאחת השחקניות המרכזיות בתחום הרכב החשמלי בפרט.

אין זה סוד שכיום פועלות יצרניות רכב סיניות רבות, עם דגמי רכבים חשמליים, שמתחילות להגיח החוצה אל המערב. אחת הטכנולוגיות הקשורות לרכבים אלו היא היכולת להטעין אותן ללא כל צורך במגבלת זמן ומקום.

איך זה עובד?: מדובר כרגע על תוכנית ניסיונית שתמתח על פני כביש באורך 1,080 מטר בעיר המחוז ג'ינאן. הרעיון הוא פשוט יחסית – מדובר ב"כביש חכם" שמוטמעות בו טכנולוגיות חדשניות של לוחות סולאריים שאמורות לייצר מספיק חשמל על מנת להפעיל את יחידות התאורה שלאורך הכביש ואפילו לספק חשמל עודף לכמה מאות בתי מגורים בעיר הסמוכה.

עד כאן טוב ויפה, אך מה באשר למציאת פתרון לרכבים חשמליים? על פי הודעת ממשלת סין עצמה היא מייעדת לשנות את כל מערך התחבורה שלה לתחבורה ירוקה נטולת מנועי בעירה פנימית עד לשנת 2030. זוהי תוכנית אמביציוזית למדי אך כאשר מדובר בממשלת סין איכשהו זה נראה לנו דבר אפשרי לחלוטין.

רק לצורך השוואה, משרד האנרגיה הישראלי הציב יעד אגרסיבי משל עצמו על הכנסת 1.5 מיליון כלי רכב חשמליים עד לאותה שנה – 2030. כעת אמרו אתם, איזו ממשלה אתם חושבים שתשיג את המטרה כאשר תשתיות לעמדות הטענה לרכבים חשמליים עדיין אינן קיימות בתפוצה מלאה בישראל?

נמשיך: בעת שממשלתנו עדיין מפגרת אחר הקמת תשתיות ראויות שיתנו מענה לכלי רכב חשמליים בארץ, חברות סטארט-אפ ישראליות בתחום תחבורה חכמה מקימות שיתופי פעולה נרחבים עם יצרניות רכב מוכרות ברחבי העולם.

כך לדוגמה הוא הסטארט-אפ 'ויה' (VIA) ששכנע, כבר לפני כשנתיים, את יצרנית הרכב הגרמנית מרצדס להשקיע בו במסגרת סבב גיוס הון שמוערך במעל ל- 200 מליון דולר, הכולל בין היתר גם שירותי הסעה ברחבי אירופה לגופי תחבורה שיהיו מבוססים על הטכנולוגיה של 'ויה' על מנת לייעל את מערך התחבורה שלהם.

במה מדובר כאן? מערכת ההפעלה מבוססת פלטפורמה טכנולוגית של 'ויה' תתאים את ציי הרכב של מרצדס לניהול יעיל יותר של רכבים חשמליים ואוטונומיים. האלגוריתם של החברה מפשט את כל נושא האיסוף והפיזור של נוסעים עבור ציי רכב ותחבורה ציבורית, מה שבתורו גם משפיע רבות על עומסי הכביש, על זיהום או פקקים, עם 'ויה' כל נושא איסוף ופיזור רכבים נעשה בצורה יעילה למדי ואינו משאיר כסאות ריקים ברכב אלא מנצל את כל קיבולת הרכב והנוסעים בו ומתחשב בתנאי הדרך.

 

המוח הישראלי

כביש סולארי בסין אמור לתת פתרון אך ורק לתאורת הכבישים או אספקת חשמל לכמה מאות בתי אב אך מה אם נאמר לכם כי החברה ישראלית, אלקטריאון וויירלס, כבר דיווחה לאחרונה (ספטמבר 2019) על הצלחה בניסוי טעינת רכב בכביש חשמלי שפיתחה המספק טעינה אלחוטית לכלי רכב חשמליים?

הניסוי נערך כאן בארץ על רכב מסוג 'רנו זואי' תוך כדי נסיעה על גבי כביש באורך 20 מטר והוכח כי הועברה אנרגיה בעצמה של 8.5 קילוואט בנצילות גבוהה מ- 90%. ניסוי זה הוא תחילתו של פרויקט ענק שאת רובו מממנת חברה שבדית שלאחריו יתקיים ניסוי נוסף בשבדיה לאורך כביש באורך 1.6 קילומטר. אם אכן יתממשו התחזיות, יוארך הניסוי ל- 4.1 קילומטר בין שדה התעופה של האי גוטלנד עד העיר ויסבי בשבדיה.

כלי הרכב שישמש כמודל בניסוי במקרה זה יהיה אוטובוס חשמלי שיופעל כשאטל בין שדה התעופה לעיר. במידה וגם ניסוי זה יצליח הוא אף יעבור לכבישים מהירים ומכאן הדרך קצרה לטכנולוגיה שאמורה לספק פתרון עולמי להטענת רכבים חשמליים ללא כל צורך בעמדות הטענה.

 

פנינו לאן?

עם המעבר לרכבים חשמליים זו נראית כבר כמעט גזירת גורל שכל המאמצים מופנים לעבר כבישים חכמים. מדוע? ישנן שתי סיבות עיקריות לכך. סיבה ראשונה היא משום שעלות האנרגיה שמצריך השימוש בתאורות רחוב וכבישים היא פשוט עצומה ופתרון לכך נראה שכבר מתחיל לרקום עור וגידים בדומה לכביש הסולארי המוצע בסין.

סיבה שנייה, הבעיה עם טעינת רכבים חשמליים היא שהיא תלויה בזמן ובמרחב. בעיית הזמן היא הזמן הרב שנצרך בהמתנה לטעינת הסוללה החשמלית, לפחות עד לקיבולת של 80%. ובעיית המרחב – האילוץ להישאר במקום אחד על מנת לספק את טעינת הסוללה החשמלית.

על כך, נראה שהפתרון יגיע מחברות סטארט-אפ והמובילה ביניהן, חברת הסטארט-אפ הישראלית אלקטריאון וויירלס אשר מצאה פתרון שכולנו תקווה שיצא לפועל לאחר הניסוי הקרוב בשבדיה. במידה ואכן הוא יתממש, נראה שפני העתיד בכל הקשור לפתרון בעיית הטעינה ברכבים חשמליים ומתוך כך גם האפשרות להגדלת היצע רכבים אלו, תהיה ממשית לחלוטין.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא רכב