נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

קרניים מפחידות – עד כמה קרינה סלולארית מזיקה לבריאותנו?

קרינה סלולארית ראשית

בצל השימוש ההולך וגובר במכשירים סלולאריים עולה גם שאלת הקרינה – האם היא מזיקה לבריאות המשתמשים במכשירים אלו, ואם כן באיזה היקף? לשאלה זו, אשר מעוררת סקרנות רבה בקרב הציבור והקהילה המדעית כאחד, עדיין אין תשובה חד משמעית. בכתבה הבאה נעסוק בסוגיית הקרינה הסלולארית וננסה לשפוך מעט אור על נושא מורכב זה.

 

קרינה סלולארית, קרניים לדמותה

הקרינה הסלולארית היא נגזרת של התקשורת הסלולארית. הטכנולוגיה של תקשורת זאת חוללה מהפכה חסרת תקדים באופי האינטראקציה האנושית. היא מבוססת על העברת תשדורות דו כיווניות בין המכשירים הניידים לבין תחנות בסיס (אנטנות) המפוזרות במרחב ומחלקות אותו לתאים (מכאן גם המילה סלולארי, אשר מקורה במילה האנגלית לתא). ככל שהמרחק בין המכשיר לאנטנה רחוק יותר, כך התשדורת נעשית קשה יותר להעברה – כלומר, הקליטה הסלולרית נעשית גרועה יותר. התשדורות בין מכשיר לאנטנה, ובין אנטנה לאנטנה,  נעשות באמצעות שידור קרינה אלקטרומגנטית ביניהן. כל שירותי התקשורת הסלולארית למיניהם – שיחות, הודעות SMS, שימוש בסטרימינג בטלפון הנייד (סלקום טי וי פרטנר טי וי ודומותיהן), שירותי אינטרנט ועוד – נעשים באמצעות הקרינה האלקטרומגנטית.

קרינה זו נקראת קרינה בלתי מייננת, מכיוון שאין לה את האנרגיה הדרושה להפוך אטום ליון (מייננת – מלשון יון). סוגי קרינות אחרים כגון קרינת רנטגן למשל, מסוגלים לבצע פעולה זאת והם אכן נחשבים מסוכנים בהתאם. לעומת זאת, רמת הסכנה של קרינה בלתי מייננת עדיין לא ברורה דיה, ויש האומרים שהיא אינה עושה דבר מלבד ייצור חום. מחקרים רבים ניסו ועדיין מנסים להבין את השלכותיה.

 

אז היכן עומד המחקר?

העולם המדעי עדיין אינו מצוי בתמימות דעים לגבי השפעותיה של הקרינה הסלולארית על בני אדם. הסיבה העיקרית לכך היא גילה הצעיר יחסית של הטכנולוגיה, שעדיין לא מאפשר ביצוע מחקרים לטווח ארוך. עם זאת, כמה וכמה מחקרים הצליחו להצביע על קשר שלילי (ברמת מובהקות מסויגת יש לציין) בין חשיפה לקרינה לבין בעיות רפואיות שונות אצל בני אדם ובעלי חיים. מחקר בולט אחד למשל מצא עלייה בשיעור חולי סרטן בלוטות הרוק בקרבת הפה והאוזניים בשנים האחרונות, כאשר אחד ההסברים שהוצעו לתופעה היה השימוש הגובר בתקשורת סלולארית בשנים אלו.

 

קצת זהירות לא תזיק

בהתאם לממצאים השונים שאמנם אינם חד משמעיים, אך בהחלט לא פוסלים את קיומן של הסכנות הבריאותיות, נדמה כי מוטב ללכת על עקרון הזהירות המונעת בכל הקשור לקרינה סלולארית. ברור כי בעולם של ימינו כמעט ואי אפשר להסתדר ללא מכשיר סלולרי, אך בהחלט ניתן לנקוט משנה זהירות ולפעול אתו באופן מודע ונבון: לדבר באמצעות רמקול או אוזניות, להניח אותו במקום רחוק יחסית בזמן שלא משתמשים בו, להשתדל להפעיל אותו רק במקומות עם קליטה גבוהה, ולהיות מודעים להנחיות ארגוני הבריאות בכל הקשור לשימוש בו.

קרינה סלולארית        

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא הבלוג של המגזין
איש בהריון מתקדם
חגורת הריון להפחתת כאבים

חגורות היריון עשויות לחולל הבדל משמעותי עבור נשים הרות, היות ומדובר במוצר המאפשר לכן להחזיר את טווח התנועה המרבי