נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

 10 שלבים בדרך לגמילה ממוצץ

מוצץ חדש

המוצץ משמש כאמצעי הרגעה, לתינוקות. בגיל מאוחר יותר, הם צריכים ללמוד להירגע ולדחות סיפוקים, גם בדרכים נוספות, כחלק מהתפתחותם, ומרכישת ביטחון עצמי ואמון ביכולותיהם.

 

גיל הגמילה ממוצץ

לאחר גיל שנה, הופך המוצץ להרגל, שקשה להיגמל ממנו. היתרון במוצץ, הוא חוסר התלות של התינוק, בהורה לצורך ההרגעה. חסרונו של המוצץ, הוא שלעיתים משתמשים בו, כתחליף לחיבוק, אוכל או שינה. הגמילה יכולה להתחיל בגיל שנתיים וחצי, בעזרת מעון יום לגיל הרך, בו מבקר הילד, אולם אם אין עדיין בשלות מצידו לגמילה, ניתן להמתין עד גיל 4.

 

10 שלבים בדרך לגמילה ממוצץ

  1. בשלות – חשוב שהגמילה ממוצץ, תתבצע כאשר הילד בשל לכך. כדאי להתחיל את התהליך, כשיש לילד דרכים נוספות להירגע ושהוא מסוגל לדחות סיפוקים.
  2. בחירת מועד הגמילה – רצוי לבחור מועד, בו הילד אינו מתמודד עם שינוי נוסף, כגון: כניסה לגן חדש, לידת אח, מעבר דירה ועוד. זאת כדי שיוכל להתרכז ולגייס את כל כוחותיו, להתמודדות עם הגמילה.
  3. תהליך הדרגתי – תהליך הגמילה צריך להיות הדרגתי, בהתחלה השימוש במוצץ יוגבל לאזורים ומצבים מסוימים: בבית, ברכב, בגינה, כאשר השלב האחרון בתהליך, יהיה שינה ללא מוצץ.
  4. שיתוף – חשוב לנהל את תהליך הגמילה, ביחד עם הפעוט, כאשר ניידע אותו מראש מה הולך לקרות, ונברר אתו, מה יעזור לו בהתמודדות עם הקושי.
  5. נחישות ועקביות – תפקיד ההורים, הוא להיות עניינים וברורים. חשוב להגדיר את גבולות המוצץ, להגיד לילד במקרה ואיננו מובן בדיבור עם מוצץ, ולהתייחס לדבריו, רק כאשר הוא מוציא את המוצץ מהפה.
  6. עידוד – חשוב לעודד את הילד, בכל פעם שיצליח להתגבר על הרצון, להשתמש במוצץ. צריך להדגיש את המאמץ שלו, גם במקרה ואינו מצליח, ולשדר אופטימיות לגבי העתיד.
  7. אמון – חשוב לשמור על אמון עם הילד, לאורך כל התהליך, ללא העלמה פתאומית של המוצץ. במקרה והילד בוחר לזרוק את כל המוצצים בבת אחת, אפשר לקיים "טקס זריקת מוצצים" חגיגי. אולם, במידה ויתחרט לאחר מכן, צריך לעזור לו להתמודד בדרכים חלופיות, מבלי לחזור למוצץ.
  8. עזרה של גורמים חיצוניים – לדוגמה: שיחה עם רופא שיניים, שיסביר לפעוט את הנזק הנגרם לשיניים, משימוש במוצץ.
  9. פרסים – פרסים עלולים להפחית מערך תחושת המסוגלות של הילד, בתהליך הגמילה. אולם, כדאי לערוך טבלה, ולהדביק מדבקה, בכל פעם שהפעוט מצליח להיפרד מהמוצץ, ולאחר מספר מדבקות לצאת לבילוי משותף.
  10. סבלנות – חשוב לזכור להיות סבלניים, ולהאמין בתוצאה מיטבית של תהליך הגמילה.

 

לסכום

המוצץ הוא כלי עזר נוח מאוד עבור ההורים, אך הגמילה ממנו, חשובה מאוד להתפתחות הילד, והתהליך עצמו עוזר לחיזוק הביטחון העצמי שלו, ולחיזוק היחסים שלו עם ההורים. תהליך נכון, סבלנות ואמון בילד, יוביל לתוצאה מיטבית.

 

ילדה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא גמילה והתמכרות