נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

מה זה בקע ואיך מטפלים בזה

בקע הינו מצב רפואי נפוץ, המכונה גם בשמות קילה, שבר או פקע. מדובר בבליטה בגוף שעלולה להופיע באזור הבטן. הבקע יכול להיגרם ממספר סיבות. במאמר זה נסביר לכם על משמעות המצב הרפואי של בקע וכיצד ניתן לטפל בו. 

 

מה הוא בקע?

בקע הוא מצב רפואי המאופיין בכך שאיבר פנימי בולט מהמקום הטבעי שלו בגוף בצורה בלתי תקינה. לרוב, האיבר זז ממקומו בעקבות פגם בדופן מסביב לו. הבקע, שנקרא גם קילה או פקע, מופיע באזורי דופן הבטן. בקע יכול להופיע גם אצל תינוקות, ולרוב הוא יהיה מולד. בקע המופיע אצל מבוגרים לרוב יהיה בקע נרכש.

מה הוא בקע

כיצד נגרם בקע?

כאמור, הבקע מתפתח בדופן הבטן הקדמית. החלק הזה בבטן מורכב משרירים שונים המגינים על האיברים הפנימיים שלנו. באזורים מסוימים בגופנו, כולל באזור הדופן, קיימות נקודות חולשה, בין אם מדובר בטבור שלנו או בצלקות שונות. דרך הפגמים הללו, האיבר הפנימי חודר החוצה ונוצרת בליטה. במידה ואתם חשים או חושדים כי יש לכם בקע באיזשהו אזור בגוף, צרו קשר עם מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית שיוכל לעזור לכם לפתור את הבעיה.

 

איזה סוגי בקע קיימים?

ישנם מספר סוגים של בקע שאובחנו רפואית:

  • בקע מפשעתי – מדובר בבקע באזור המפשעה. זהו הבקע הכי שכיח ושכיחותו הינה כ-75% מכלל מהבקעים אצל בני האדם.
  • בקע לאחר ניתוח – מדובר בבקע שמתרחש בצלקת הניתוחים. בקע זה מתרחש ב-10% מהמקרים ונחשב כ״בקע חוזר״.
  • בקע פמורלי – בקע המופיע בתחילת הירך, מתחת למפשעה. בקע זה מהווה כ-6% מכלל הבקעים.

איזה סוגי בקע קיימים

מה הם התסמינים לבקע?

התסמינים לבקע לרוב יהיו בליטה יוצאת דופן בבטן. הבליטה לא כרוכה בכאב לרוב, אך לעיתים יש כאלה שמדווחים על כאבים. את הבליטה חשים בעיקר בעת שיעול או מאמץ גופני, והכאב יעלם לאחר מנוחה. בקע בקרב תינוקות או ילדים קטנים לרוב יזוהה על ידי ההורים בעת שהילד או הפעוט בוכה ומתאמץ. כמובן שצריך לאבחן את הבקע רפואית.

 

האם יכולים להיות סיבוכים בעקבות הבקע?

הסיבוך היחיד והעיקרי שיכול להיגרם בעקבות הבקע הוא מצב של בקע כלוא. בקע כלוא מחייב ניתוח דחוף ולעיתים עלול להיות מסוכן ממש. מדובר בבקע שנמצא באזור המעי הדק, שנדחף דרך פתח צר מדי בבטן. הסיכון הוא לנזק למעי הדק שנמצא תחת לחץ, דבר שגורם לפגם באספקת הדם לאזור, לעיתים עד כדי נמק.

 

כיצד מטפלים בבקע?

בעת שיש חשש לבליטה, בקע או כאבים בדופן הבטן, יש צורך לבצע בדיקה רפואית על ידי כירורג. הבדיקה הרפואית תתבצע בעמידה או בשכיבה. במהלכה, המטופל יתבקש להשתעל על מנת שהרופא יוכל לחוש את הבקע והבליטה בעת מאמץ.

כדי לטפל בבקע יש צורך בניתוח, שכן לגוף אין יכולת לתקן את המצב הקיים בעצמו, ולא קיים טיפול תרופתי שיכול לתקן. מדובר באחד הניתוחים השכיחים יותר, הידוע בשם ״ניתוח שבר״. מלבד מקרים דחופים של בקע כלוא המצריך ניתוח מיידי, ניתוחים אחרים לבקע אינם דחופים. עם זאת, רצוי לא לדחות את הניתוח כדי לא לגרום להחמרת התסמינים.

מה זה בקע ואיך מטפלים בזה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא מחלות