נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

לא רק לנשים – הכל על חשיבות האיזון ההורמונלי

איזון הורמונלי

אם אתם סובלים מעלייה במשקל, קושי להירדם, בעיות עיכול, נשירת שיער או ירידה בחשק המיני – יתכן ואתם סובלים מחוסר איזון הורמונלי, מצב שמזוהה בעיקר עם נשים אך יכול להופיע גם אצל גברים ואפילו אצל ילדים. איך מאבחנים את זה ולמה כל כך חשוב לטפל בנושא? ריכזנו לפניכם את כל מה שחשוב לדעת. 

 

איזון הורמונלי – מה זה אומר?

מי שאחראי על איזון הורמונלי בגופנו היא המערכת האנדוקרינית אשר מורכבת מבלוטות ואיברים אשר מייצרים ומפרישים הורמונים. למשל, בלוטת התריס, הלבלב, בלוטת יותרת המוח, האשכים והשחלות.

הורמונים אלה הם חומרים כימיים הנישאים דרך זרם הדם אל איברי מטרה ומשפיעים עליהם – איזון רמות סוכר, התבגרות מינית, ביוץ, איזון רגשי, תפקוד מנטלי וכיו"ב.

כלומר שלהורמונים חשיבות מכרעת בתפקודנו היומיומי, הפיזי והמנטלי וכאשר הם אינם מאוזנים, יש לכך השפעות מרחיקות לכת.

איזון הורמונלי

איך חוסר איזון הורמונלי בא לידי ביטוי?

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בתחלואה וקשיים נוספים הסובבים סביב חוסר איזון הורמונלי – קשיי פוריות, סוגי סרטן שונים, דיכאון, חרדה ועוד ועוד. הסימפטומים רבים ומגוונים, אך כמה מהם שכיחים יותר לעומת אחרים ומהווים שלב ראשון באבחון הבעייה. הנה כמה מהם:

  • עייפות כרונית וחוסר אנרגיה, גם לאחר שינה
  • נדודי שינה ויקיצות מרובות
  • בעיות עיכול (נפיחות, שלשול, עצירות) ו/או עלייה במשקל (בעיקר השמנה בטנית)
  • נשירת שיער או שינוי פתאומי בשיעור הגוף
  • שינוי בעור הפנים – יובש חריג, פצעי אקנה
  • תנודות תכופות ו/או קיצוניות במצב הרוח
  • קושי להרות (יכול להצביע גם אצל חוסר איזון הורמונלי גברי)
  • מחזור לא סדיר ותסמונת קדם וסתית קשה

 

אבחון הורמונלי

הסימפטומים כאמור מסייעים בזיהוי, כמו גם גורמים נוספים שיכולים לעורר חשד למצב של חוסר איזון הורמונלי, כמו למשל נטילת גלולות למניעת הריון, מצבי סטרס ודחק, גיל (התבגרות, מעבר, הריון וכיו"ב), תזונה לא מסודרת או דיאטה.

כך או כך, האבחון נעשה באמצעות בדיקת דם פשוטה שמטרתה לבדוק את הפרופיל ההורמונלי, עליו אחראים האיברים והבלוטות שהזכרנו קודם.

מה בודקים? הורמוני מין/גונדוטרופינים (טסטוסטרון, פרוגסטרון, אסטרוגן, LH, FSH), פרולקטין, הורמוני בלוטת התריס ועוד.

 

טיפול בחוסר איזון הורמונלי

לאחר אבחון מדויק, מתאימים את הטיפול לחוסר האיזון הספציפי, גיל המטופל/ת, אורח חייהם וכמובן, העדפה אישית. בגדול, ישנן כמה גישות טיפול ואם אפשר, רצוי לשלב ביניהן – נטילת תוספי תזונה, רפואה אלטרנטיבית, בניית תפריט תזונתי מיטיב ופעילות גופנית.

לסיכומו של דבר, אם אתם סובלים מתחושה ירודה – פיזית או נפשית – יתכן ואתם סובלים מחוסר איזון הורמונלי, אבל החדשות הטובות הן שזה יכול להשתפר במהרה ואתם יכולים לקבל את איכות חייכם בחזרה, באמצעות אבחון מדויק וטיפול שיטיב עמכם. העיקר, אל תזניחו את זה, כי זה לא יסתדר מעצמו.

איזון הורמונלי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
פודיאטריה
מה זה פודיאטריה?

כל אחד מהחלקים בגוף שלנו ממלא תפקיד משמעותי אחר, וכך גם כפות הרגליים שלנו. לכן מוקדש להן תחום רפואי