נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך להתכונן לניתוח מפרקים

איך להתכונן לניתוח מפרקים

דמיינו לעצמכם מצב שבו כאבי מפרקים אינם מכתיבים את סדר היום שלכם. זו ההבטחה של ניתוח החלפת מפרקים; זיק של תקווה לרבים הנאבקים בבעיות מפרקים מתישות. לפני ניתוח החלפת מפרקים, יש להתכונן בצורה המיטבית ביותר. מדריך זה נועד להאיר את דרככם לניתוח ולהבטיח שתהיו מוכנים ככל הניתן, הן פיזית והן נפשית.

 

הבנה בסיסית: מהו ניתוח להחלפת מפרקים?

כל ניתוח להחלפת מפרק הוא ייחודי. בין אם מדובר בהחלפת מפרק ברך ובין אם מפרק ירך, הבנה מעמיקה של ההליך הספציפי שלכם היא חיונית. אל תחששו להיכנס לדיונים עם המנתח שלכם ולשאול שאלות, אפילו אם אתם מרגישים שהן מעט טיפשיות. מה יכלול הניתוח? כמה זמן אורכת ההחלמה? מתי ניתן לחזור לפעילות מלאה ועוד. זכרו: ידע הוא כוח.

הבנה בסיסית מהו ניתוח להחלפת מפרקים

הכנות טרום ניתוחיות

מספר ימים לפני ניתוח החלפת מפרקים, יש לבצע מספר פעולות שיעזרו לצוות הרפואי להעריך את מצבכם הכללי.

  • הערכות רפואיות: בעזרתן יוכל הצוות הרפואי להעריך את מוכנות גופכם לניתוח. הערכות רפואיות לפני ניתוח כוללות בין היתר בדיקות דם, צילומי רנטגן, ולעתים גם בדיקת א.ק.ג. תפקידן של הערכות אלו הוא להבטיח כי תהיו מוכנים לניתוח.
  • ניהול תרופות: בדרך כלל לפני ניתוח, תיאלצו להפסיק לקחת תרופות אותן אתם נוטלים כדבר שבשגרה. אל דאגה, לא תצטרכו לנחש. הרופא המנתח ינחה אתכם אילו כדורים יישארו בבית ואילו יבואו איתכם ביום הניתוח.
  • הכנות פיזיות: בהמלצת רופא בלבד, תרגלו תרגולים קלילים והזיזו מעט את הגוף. התייחסו לזה כמו לאימון לפני ריצה – מכינים את הגוף לפני המאמץ הגדול.

 

תכנון נכון של תהליך ההחלמה

החזרה הביתה לאחר הניתוח היא שלב קריטי. התאימו את מרחב המחיה שלכם לנוחות ובטיחות מקסימליות. התאמה שכזו כוללת בין היתר את סילוקם של שטיחים סוררים העלולים לגרום לכם למעידות, התקנת מוטות אחיזה באזורים אסטרטגיים בבית לתמיכה וסידור מקום נוח להתאוששות. היעזרו במשפחה, בחברים ובכל מי שיוכל לסייע לכם בימים הראשונים שאחרי הניתוח. בנוסף, יש לתכנן יחד עם הרופא תכנית שיקום ובפרט מפגשי פיזיותרפיה, אשר יסייעו לכם לחזור במהרה לשגרה ולניידות.

תכנון נכון של תהליך ההחלמה

תזונה נכונה ושינוי באורח החיים

תדלוק נכון של הגוף ושמירה על אורח חיים בריא עשויים להאיץ את ההחלמה. בכל הנוגע לתזונה, חשבו על אוכל כעל הדלק המרפא שלכם. ארוחות עשירות ברכיבים מזינים עשויות להגביר את ההתאוששות שלכם לצד שתייה מרובה (אך לא מדי) של מים. בכל הנוגע לשינויים באורח החיים – אם עישון או אלכוהול תופסים חלק נכבד משגרת יומכם, ובכן, הגיע הזמן להפסקה.

 

ניצחון הרוח: הכנה מנטלית

אסור לשכוח את כוחה של המחשבה. לפני כל ניתוח, רמות המתח מתגברות בצורה דרמטית למדי. ניהול נכון של המתח הנפשי יעזור לכם לצלוח את יום הניתוח בבטחה. טכניקות כמו מדיטציה, נשימות עמוקות או אפילו ייעוץ פסיכולוגי, יהיו מועילות מאוד. והחשוב מכל – הגדירו לעצמכם ציפיות. החלמה מניתוח החלפת מפרקים (או כל ניתוח) היא מסע ולא ספרינט. היו סבלניים כלפי עצמכם, סמכו על התהליך והקשיבו לגופכם.

 

מחליפים מפרק, משנים חיים

לפני ניתוח החלפת מפרקים, יש להתכונן בצורה ראויה על מנת להקל על תהליך ההחלמה, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית. לפני הניתוח שבו עם הרופא שלכם ודלו ממנו כל פיסת מידע שתסייע להם להבין את התהליך ואת רמת המורכבות שלו. הכינו את ביתכם בצורה אופטימלית ובצעו את כל ההערכות הרפואיות הדרושות. לאחר הניתוח, הקפידו על תזונה נכונה והורידו את רמות הסטרס הנפשי. זכרו שאמנם מדובר בתהליך מעט ארוך אך בסופו תקבלו חיים חדשים.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא טיפולים