נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

דלקת חניכיים: הגורמים ודרכי הטיפול

דלקת חניכיים: הגורמים ודרכי הטיפול

דלקת חניכיים היא חוויה לא נעימה ונפוצה מאוד, אבל לבד מהכאבים, הדימום והנפיחות, דלקת חניכיים לא מטופלת עלולה להוביל לנזק לשיניים, לחניכיים, ללב ולגוף כולו. נסביר מהי דלקת חניכיים, איך נמנעים ממנה ואיך מטפלים בה.

 

מה זה דלקת חניכיים?

זוכרים את קריוס ובקטוס? אז למרות שהפסקנו לתת לחיידקים שחיים בחלל הפה שלנו שמות, הם ממשיכים לעשות נזק בדרכם: בין השאר, להתרבות עד ליצירה של שכבת חיידקים שנקראת פלאק ועלולה לייצר זיהום בחניכיים שיתפתח לדלקת.

דלקת חניכיים נוצרת בתהליכים הדרגתיים ובלתי מורגשים ורק במצב של דלקת חמורה מתפתחים תסמינים לא נעימים כמו רגישות לטמפרטורה, חניכיים נפוחים, אדומים ולעתים אפילו מדממים וריח רע. דלקת חניכיים לא מטופלת עלולה להחמיר ולהפוך למחלת חניכיים, לאיבוד שיניים ואף להחדרה של גורמי דלקת למחזור הדם, שעלולה לגרום לנזקים במערכות חיוניות בגוף, בניהן הלב.

 

מה גורם לדלקת חניכיים?

הצטברות חיידקים בחלל הפה היא הגורם לדלקת חניכיים אבל לכך מצטרפים גורמי סיכון לא מעטים שעלולים להכניס את הסובלים מהם להתמודדות עם דלקת חניכיים. גורמי הסיכון, שמעלים את הסיכוי להתפתחות של דלקת חניכיים הם, בין השאר: עישון, תזונה לא סדירה או לא מספקת, טראומות בחלל הפה, חריקת שיניים, מחלות כרוניות מסוימות, תרופות מסוימות, הריון ותורשה, כלומר נטייה גנטית לסבול ממחלות חניכיים.

הגורם הנפוץ ביותר קשור להרגלי היגיינת הפה האישיים ובמיוחד לנטייה לוותר על צחצוח שיניים, לצחצח שיניים באופן רשלני או צחצוח שיניים אגרסיבי מדי שעלול לפצוע את החניכיים.

 

טיפול מונע שגרתי

דלקת חניכיים מופיעה אצל אחוז גבוה מאוד באוכלוסייה אבל על מנת לא לאפשר לדלקת קיימת להחמיר או למנוע הופעת דלקת חמורה או מחלות חניכיים חשוב לדאוג היטב להרגלי שמירה על היגיינת הפה. רופאי שיניים מציעים לצחצח שיניים לאחר כל ארוחה או לפחות בבוקר ולפני השינה.

המלצות חשובות נוספות הן שימוש בחוט דנטלי ובמי פה, לפי הצורך ובעיקר, שמירה על ביקורות שנתיות אצל רופא השיניים וביקורים דו שנתיים לטיפול ניקוי של שיננית. זכרו שישנן שכבות חיידקים שלא ניתן להסיר בעזרת צחצוח בלבד, אלא רק בטיפול מקצועי של שיננית.

 

טיפולים לדלקת חניכיים

הטיפול בדלקת חניכיים קשורה קשר הדוק למצב החומרה של הדלקת. אם מדובר בדלקת קלה, ייתכן שביקור תכוף יותר אצל שיננית יספיק. במקרים חמורים יותר נדרש לעתים טיפול אנטיביוטי ורק אז טיפול שיניים ייעודי שכולל ניקוי ייסודי של חלל הפה ובמקרים שבהם הופכת דלקת החניכיים למחלת חניכיים נדרשים לפעמים גם טיפולים עמוקים יותר כמו הקצעת שורשים ולעתים אפילו ניתוח חניכיים או השתלות חניכיים.

הטיפולים לדלקת חמורה אינם נעימים ולכן כדאי לזכור להקפיד על טיפול מונע יום יומי ועל ביקורת שנתית אצל הרופאה וביקור חצי שנתי אצל שיננית.

דלקת חניכיים: הגורמים ודרכי הטיפול

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא רפואת שיניים
שן
איך עובד תהליך יישור שיניים?

יישור שיניים הוא מומחיות דנטלית המתמקדת בתיקון אי-סדירות של השיניים והלסתות, לרבות שיניים או לסתות לא תקינות, ומבנה נשיכה