נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה זה אוסטאופורוזיס?

מה זה אוסטאופורוזיס?

אוסטאופורוזיס, הוא מצב רפואי הגורם לעצמות להיות שבריריות וחלשות, מה שגורם להן להישבר או להיסדק. הוא מתרחש כאשר העצמות מאבדות מינרלים, כגון סידן, מהר יותר ממה שהגוף יכול להחליף אותם, מה שגורם לאובדן צפיפות העצם. כתוצאה מכך, העצמות הופכות לנקבוביות ורגישות לשברים.

 

תסמינים והשפעות

אוסטאופורוזיס מכונה לעתים קרובות "המחלה השקטה" מכיוון שהיא מתקדמת בדרך כלל ללא תסמינים עד להתרחשות שבר. השברים הנפוצים ביותר הקשורים לאוסטאופורוזיס מתרחשים בירך, בעמוד השדרה ובשורש כף היד. לשברים אלו עלולות להיות השלכות חמורות.

אוכלוסיות בסיכון

אוסטאופורוזיס פוגעת בגברים ונשים בכל הגילאים, אך היא שכיחה ביותר בנשים לאחר גיל המעבר. לנשים יש סיכון גבוה יותר לפתח אוסטאופורוזיס מאשר לגברים, משום שהן נוטות לקבל עצמות קטנות ודקות יותר ולאבד מסת עצם מהר יותר לאחר גיל המעבר. עם זאת, גברים יכולים גם לפתח אוסטאופורוזיס, במיוחד כשהם מזדקנים.

 

הגורמים למחלה

מספר גורמים יכולים להגביר את הסיכון של אדם לפתח אוסטיאופורוזיס. גורמים אלו הם גיל, מין, היסטוריה משפחתית, גורמי אורח חיים ומצבים רפואיים מסוימים. לדוגמה, נשים מעל גיל 50, גברים מעל גיל 70 ואנשים עם היסטוריה משפחתית של אוסטיאופורוזיס נמצאים בסיכון גבוה יותר.

גורמי אורח חיים שיכולים להגביר את הסיכון לאוסטאופורוזיס כוללים תזונה דלה בסידן וויטמין D, חוסר פעילות גופנית, עישון וצריכת אלכוהול מופרזת. מצבים רפואיים מסוימים, כגון בלוטת תריס מוגדלת, תסמונת קושינג ודלקת מפרקים שגרונית, יכולים גם הם להגביר את הסיכון לפתח אוסטאופורוזיס.

 

אבחנה

האבחנה של אוסטאופורוזיס נעשית בדרך כלל באמצעות בדיקת צפיפות מינרלים בעצם, המודדת את כמות המינרלים בעצם. בדיקה זו אינה כואבת ואינה פולשנית, והיא יכולה לסייע בזיהוי השלבים המוקדמים של אובדן עצם.

טיפול

טיפול באוסטיאופורוזיס כולל בדרך כלל שילוב של שינויים באורח החיים וטיפול תרופתי. שינויים באורח החיים יכללו הגדלת צריכת סידן וויטמין D באמצעות תזונה או תוספי מזון, עיסוק בפעילות גופנית, הפסקת עישון והפחתת צריכת אלכוהול. התרופות יכללו ביספוספונטים, המסייעים להאט את איבוד העצם, או טיפול הורמונלי חלופי, שיכול לסייע במניעת אובדן עצם בנשים לאחר גיל המעבר.

 

מניעת התפרצות המחלה

מניעת אוסטאופורוזיס חשובה, במיוחד עבור אלה שנמצאים בסיכון גבוה. ניתן למנוע את הנטייה לחלות במחלה זו באמצעות ניהול אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ועשירה בסידן וויטמין D, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מופרזת. בדיקה לאוסטיאופורוזיס מומלצת לאנשים בסיכון גבוה, במיוחד נשים מעל גיל שישים וחמש וגברים מעל ובאזור גיל שבעים.

 

לסיכום

אוסטאופורוזיס, הוא מצב שכיח המשפיע על העצמות, במיוחד אצל אנשים מבוגרים. אובדן צפיפות העצם יכולה להוביל לשברים, כאבים כרוניים ואובדן ניידות. ניתן להפחית את הסיכון לפתח אוסטיאופורוזיס על ידי אימוץ אורח חיים בריא ונקיטת אמצעים למניעת אובדן עצם.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי