נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה זה אצבע הדק ומה הם התסמינים?

אצבע הדק

אצבע הדק או בשמה הלועזי: טריגר פינגר היא תופעה רפואית מוכרת בה נוצרת דלקת המצרה את התעלה הסינוביאלית בתוכה נע הגיד שמכופף את האצבע. המערכת האנטומית של כפות הידיים ובתוכה מערכת הגידים שבאחריותם כיפוף ואגרוף הכף – היא מערכת מורכבת שעובדת בתיאום מושלם עם כל המכופפים והפושטים בכף היד.

בתופעת אצבע הדק נוצרת היצרות בשרוול הגמיש של הגיד כך שהגיד אינו יכול לנוע בחופשיות במעבר הסינוביאלי. לתופעה זו תסמינים שונים אותם נחקור במאמר הבא.

 

טריגר פינגר – למה זה קורה?

אצבע הדק מהווה תסמונת שכיחה באופן יחסי העלולה להיווצר באחת או בכמה אצבעות כף היד. התסמונת מובילה לנעילה או היתפסות של האצבע באופן שלא ניתן לכופף אותה. הגורם להתפתחות התסמונת היא דלקת בגיד המכופף של האצבע הפגועה. חשוב להבין כי כל גיד שתפקידו לחבר את השריר לעצם עשוי רקמה סיבית חזקה מאוד מה שמסייע לו לייצר עמידות בפני עומסים הקשורים בהתכווצות שרירי כף היד בעת ביצוע פעולות שונות. עם זאת, מכיוון שאספקת דם לגיד היא דלה ביותר, לאחר פגיעה בגיד הוא יתקשה להתחדש וכן מורכב מאוד להביא אותו למצב של ריפוי.

ברוב המקרים הרפואיים של טריגר פינגר, חולפים התסמינים תוך מספר ימים עד שבועות בודדים ללא כל טיפול. עם זאת, קיימים מצבים בהם ללא טיפול מקצועי האצבע עלולה להתקבע במצב כפוף, מצב הכאבים רק יחמיר והתופעה תהפוך לכרונית. במקרים מסוימים יש לבצע פעולה כירורגית לשחרור הגיד בתוך התעלה הסינוביאלית.

אצבע הדק

תסמינים אופייניים לאצבע הדק

איך נזהה אצבע הדק? קיימים מספר סימנים המעידים על בעיה בתנועת השריר מה שמצביע על ליקוי של פעולת הגיד בשרוול הסינוביאלי. להלן מספר אצבע הדק תסמינים אפשריים לאצבע הדק:

  • אצבע כפופה
  • מוגבלות בנוגע ליישור אצבע או כיפוף לאחר יישור האצבע
  • כאבים מקומיים באזור הצבע והגיד

 

דרכי הטיפול בטריגר פינגר

נציין כי הפרעה זו אינו דורשת טיפול בכל המקרים, כ-25% מהלוקים בתסמונת מדווחים על כך שחלפה מעצמה. עם זאת, יש רבים שעבורם טיפול באצבע הדק הוא חיובי ועשוי למנוע מצב של כרוניקה באצבע. בשלב הראשון של טיפול בטריגר פינגר יש להישמר ולנהוג מנוחה באצבע, בשלב הבא חשוב שללב שיטות טיפול יעילות ללא תרופות או אופציות חודרניות, כך למשל: פיזיותרפיה לאצבע הדק, גלי לייזר, אולטראסאונד ועוד. במקרי קיצון תידרש התערבות כירורגית או זריקות סטרואידים.

 

טריגר פינגר – לסיכום

התופעה השכיחה של אצבע הדק תתבטא במספר תסמינים של קושי בתנועת כף היד וכאבים באצבע. דרכי הטיפול כוללים מנוחה, טיפול פיזיותרפיה וטיפול בגלי הלם וכן במצבים חמורים יש לפנות לקבלת טיפול כירורגי. בכל מקרה חשוב להתייעץ עם מומחה כף יד על מנת שיפנה את המטופל לקבלת הטיפול הרלוונטי עבורו ומצב כף היד.

אצבע הדק

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי